Po podpisaniu 9 stycznia przez prezydenta RP Andrzeja Dudę ustawy "Prawo oświatowe" w Siedlcach przedstawiono plan organizacji szkół podstawowych. Zacznie on obowiązywać od 1 września 2017 r. Założenia planu - wypracowane przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta - zostały 10 stycznia zaprezentowane radnym na posiedzeniu Komisji Oświaty Rady Miasta Siedlce. Referujący zagadnienie naczelnik Sławomir Kurpiewski przygotował kilka prezentacji, które pozwoliły lepiej zobrazować strukturę siedleckiego szkolnictwa podstawowego od nowego roku szkolnego. Gotowy jest już podział na obwody szkolne, który konsultowany był z dyrektorami siedleckich szkół podstawowych i gimnazjów. Na ich wniosek wprowadzono także istotne zmiany i korekty.
W wyniku wprowadzenia reformy, w Siedlcach nie zostanie zlikwidowana żadna szkoła. Z dniem 1 września 2017 r. cztery samodzielne Publiczne Gimnazja (nr 1,2,3,4) zostaną przekształcone w ośmioletnie szkoły podstawowe. Natomiast dwa zespoły szkół: ZS nr 1 przy ul Granicznej i ZS nr 2 przy ul. Orlicz-Dreszera, staną się także ośmioletnimi szkołami podstawowymi. W mieście działać będzie 12 szkół podstawowych. A nabór do I klasy odbędzie się już na rok szkolny 2017/2018.
Każdej szkole został wyznaczony obwód, który w wielu przypadkach znacznie skraca drogę ucznia do szkoły. Nowa organizacja pozwoli zmniejszyć także współczynnik tzw. zmianowości, który był wysoki w szkołach podstawowych, a stosunkowo niski w gimnazjach. Symulacja organizacji nowych ośmioletnich szkół podstawowych wykazała, że wzrośnie liczba oddziałów szkolnych, a co zatem idzie, rozwiane zostały wątpliwości odnośnie utraty zatrudnienia przez nauczycieli.
Od 1 września 2017 r. w szkołach podstawowych nr 1, 2, 3, 8 - powstałych w wyniku przekształcenia gimnazjów - zostaną zorganizowane także oddziały dla dzieci klasy IV i VII. Podobnie będzie w latach szkolnych 2018/2019 i 2019/2020. Dzięki takiemu rozwiązaniu ośmioletnie szkoły podstawowe osiągną pełny stan organizacyjny już od 1 września 2019 roku. Rozłożenie przekształceń szkół na przestrzeni 3 lat pozwoli łatwiej dostosować infrastrukturę szkolną (adaptacja i wyposażenie sal, pracowni i innych pomieszczeń) do rzeczywistych potrzeb.
Do pozytywnych aspektów zmian należą:
- zmniejszenie liczby dzieci w oddziałach,
- zwiększenie liczby oddziałów w skali miasta,
- zwiększenie liczby godzin i etatów nauczycieli.
Dla potrzeb dzieci i młodzieży szkolnej zostaną przygotowane lub skorygowane także linie komunikacji miejskiej (np. z ulicy Daszyńskiego do szkoły Podstawowej Nr 8).
Informacja w sprawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe obejmuje swoim zakresem przedmiotowym część materii regulowanej dotychczas przez ustawę o systemie oświaty.
Niewątpliwie najważniejszą zmianą zawartą w przedkładanej ustawie są rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych.
Docelowa struktura szkolnictwa ma obejmować:
1) 8-letnią szkołę podstawową,
2) 4-letnie liceum ogólnokształcące,
3) 5-letnie technikum,
4) 3-letnią branżową szkołę I stopnia,
5) 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy,
6) 2-letnią branżową szkołę II stopnia,
7) szkołę policealną.
Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący klasę VI szkoły podstawowej będą podlegać promocji do klasy VII szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym wygaszanie gimnazjów - tzn. nie będzie prowadzona rekrutacja do gimnazjów. W roku szkolnym 2018/2019, ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum, co oznacza, że z dniem 1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja.
Wprowadzanie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzanie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia planowane jest od roku szkolnego 2020/2021.
Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą w roku szkolnym 2023/2024.
W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpocznie młodzież kończąca klasę III gimnazjum i kończąca klasę VIII szkoły podstawowej. Młodzież kończąca gimnazjum będzie kształciła się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast młodzież kończąca VIII klasę szkoły podstawowej rozpocznie naukę w 4-letnim liceum ogólnokształcącym lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia.
Ustawa wprowadza także zmiany w następujących obszarach:
1) w kształceniu specjalnym,
2) w kształceniu zawodowym,
3) umożliwia tworzenie oddziałów przygotowawczych,
4) w zakresie przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom,
5) w zakresie przeprowadzania procedury likwidacji (przekształcenia) szkoły publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
6) w zakresie tworzenia zespołów szkół lub placówek,
7) w zakresie funkcjonowania oddziałów międzynarodowych,
8) w zakresie funkcjonowania oddziałów dwujęzycznych,
9) w zakresie programu wychowawczo-profilaktycznego,
10) w wychowaniu fizycznym oraz w wychowaniu przedszkolnym,
11) w realizacji obowiązku szkolnego,
12) w zakresie innowacji i eksperymentów,
13) w zakresie podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
14) w sprawowaniu i organizacji nadzoru pedagogicznego,
15) w zakresie statutów szkół i przedszkoli,
16) w rekrutacji do szkół i przedszkoli,
17) w zakresie szkół i placówek niepublicznych.
Ustawa wejdzie w życie z dniem życie z dniem 1 września 2017 r., z wyjątkiem:
1) art. 18 ust. 4, art. 47 ust. 3 pkt 2 oraz rozdziału 6, które wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;
2) art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c, d i g oraz pkt 4, które wejdą w życie z dniem 1 września 2018 r.
Komentarze