Kwestia zawarcia transakcji z firmą Magellan S.A. była już wielokrotnie omawiana na komisjach i sesjach Rady Miasta. Była także przedmiotem wielu publikacji w lokalnych środkach masowego przekazu, a kopie wszystkich umów zostały przekazane dziennikarzom podczas konferencji prasowych. Działania podejmowane w tej materii były w pełni transparentne i na bieżąco publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zwracam uwagę na fakty, które eksponowane są w różnych wystąpieniach i publikacjach. Traktowane wybiórczo, a często rozmyślnie przeinaczane, powodują sterowany chaos informacyjny, który ma zachwiać wiarygodnością organów Miasta Siedlce.
1/ W zakresie ferowanej tezy o przekroczeniu upoważnień do transakcji z Magellan S.A.
Przypominam, że do przeprowadzenia tej transakcji upoważniła mnie Rada Miasta w drodze uchwały Nr XLII/773/2014 z dnia 23 maja 2014 roku w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność miasta Siedlce, do której było dołączone bardzo szczegółowe uzasadnienie opisujące cel i sposób przeprowadzenia tej transakcji. Zawierała ona upoważnienia do sprzedaży, następnie odkupu oraz dzierżawy nieruchomości, które były przedmiotem transakcji. To właśnie na podstawie tej uchwały została uruchomiona procedura przetargowa. Złożyły się na nią trzy czynności:
- sprzedaż nieruchomości, z których Miasto pozyskało 75 mln zł,
- odkup przez okres 10 lat za tą samą wartość, czyli 75 mln zł,
- oraz dzierżawa na okres 10 lat, z roczną wartością czynszu w wysokości ok. 3,7 mln zł, stanowiącego koszt kapitału pozyskanego dla budżetu miasta Siedlce.
Zgodnie z upoważnieniami zawartymi w uchwale, o której mowa wyżej dokonano tych trzech transakcji w formie aktów notarialnych. (Wszystkie dokumenty są dostępne na stronie internetowej miasta Siedlce i były już przekazywane przedstawicielom siedleckich mass mediów na konferencjach prasowych.) Przy realizacji uchwał nie przekroczyłem żadnych upoważnień udzielonych mi w tym zakresie przez Radę Miasta. Ponadto transakcja ta była wpisana w Program Postępowania Naprawczego, uchwalonego również przez Radę Miasta na podstawie uchwały Nr XLII/774/2014 z dnia 23 maja 2014 roku w sprawie Programu Postępowania Naprawczego. Program ten uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie. Transakcja od samego początku była publicznie znana i szczegółowo opisana. Przypominam, że była zawierana w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a wiedza o niej dotarła do wszystkich mieszkańców.
2/ W zakresie ferowanej tezy o narażeniu Miasta Siedlce na szkodę znacznej wartości, przekraczającej kwotę 8 mln zł.
Pozyskanie pieniędzy z zewnątrz zawsze kosztuje. Podnoszona kwota stanowi właśnie koszt pozyskania kapitału w wysokości 75 mln zł, na okres od listopada 2014 roku do sierpnia 2015 roku, kiedy to Miasto odkupiło w całości nieruchomości i zakończyło transakcję z firmą Magellan SA. Na kwotę składają się następujące wartości:
a/ kwota ok. 3,6 mln zł, która stanowi kwotę czynszu dzierżawnego za okres transakcji.
b/ kwota ok. 3,9 mln zł stanowi kwotę opłaty rekompensacyjnej czyli uzupełnienie wartości czynszu dzierżawnego do pełnej kwoty odpowiadającej zastosowanemu oprocentowaniu pozyskanego kapitału w okresie trwania transakcji.
c/ kwota 700 tys. zł, to kwota wynikająca z zapisów umowy z tytułu wcześniejszego odkupu.
d/ 100 tys. zł, to kwota zapłacona z tytułu złożenia oświadczenia niezgodnego, w rozumieniu prawa podatkowego, z faktycznym stanem nieruchomości.
e/ 70 tys. zł, to kwota odsetek zapłaconych z tytułu korekt faktur VAT.
Warto zwrócić także uwagę na fakt, że w 2015 r. do budżetu miasta, w wyniku ostatecznego rozliczenia tej transakcji, wpłynęła kwota 5,5 mln zł, jako zwrot podatku VAT. Obniża to zdecydowanie całkowite koszty dokonanej transakcji z firmą Magellan S.A.
Chciałbym podkreślić, że jeśli Miasto Siedlce nie dokonałoby wówczas tej transakcji, to na koniec 2014 roku znalazłoby się ponownie w bardzo ciężkiej sytuacji finansowej. Bardzo realne było wówczas wypowiedzenie przez instytucje bankowe zawartych wcześniej umów kredytowych. Na koniec 2014 roku Miasto posiadało zadłużenie na sumę ok. 214 mln zł. W przypadku wypowiedzenia przez banki umów i wezwaniu Miasta Siedlce do natychmiastowej spłaty, pojawiłyby się poważne problemy ze uregulowaniem należności. Kredyty szybko przeszłyby w stan zadłużenia przeterminowanego. W takiej sytuacji pojawiłyby się dodatkowe koszty, w postaci odsetek na poziomie 11% rocznie. Oznaczałoby to dodatkowe wydatki budżetowe, w wysokości co najmniej 22 mln zł rocznie, czyli prawie trzykrotnie więcej od sumy zapłaconej na rzecz firmy Magellan SA.
Czy w takim stanie rzeczy moje działanie z końca 2014 roku, mające na celu uniknięcie właśnie takiej sytuacji, można nazwać działaniem na szkodę Miasta? Czy było to właśnie poszukiwanie najlepszej drogi do odzyskania płynności finansowej, zachwianej w wyniku realizacji wielu potrzebnych inwestycji infrastrukturalnych, w ramach perspektywy unijnej 2007 - 2013 oraz niedoszacowania subwencji oświatowej. Kwota tylko z tego tytułu, za ostatnich 10 lat, równa jest długowi Miasta, pomijając już kilkumilionowe niedoszacowanie z racji dotacji celowych na zadania własne i zlecone.
Dzięki tej operacji Miasto odzyskało płynność finansową, uniknęło bardzo poważnych konsekwencji finansowych, do których m.in. można zaliczyć:
* brak realizacji bieżącego utrzymania Miasta w zakresie wynagrodzeń pracowniczych, pochodnych od tych wynagrodzeń, zapłaty za poszczególne media służące życiu codziennemu Miasta,
* kłopoty z wydatkami służącymi eksploatacji budynków oświatowych (szkoły, przedszkola), budynków administracji, placówek kultury i sportu.
* niemożliwość obsługi bieżących rat kredytów, pożyczek i obligacji oraz kosztów z nimi związanych.
Wymienione wyżej problemy spowodowałyby lawinę egzekucji różnego typu, które byłyby przyczyną kolejnych dodatkowych, wysokich kosztów pogarszających jeszcze bardziej sytuację finansową Miasta. Trudno sobie nawet wyobrazić scenariusz życia publicznego Miasta będący wynikiem poważnych konsekwencji finansowych, nieogrzane szkoły, przedszkola, żłobki i inne instytucje, brak oświetlenia ulicznego, problemy z wywozem odpadów komunalnych oraz niezliczone ilości tytułów egzekucyjnych będących wynikiem gorączkowych zabiegów banków o ściągalność udzielonych kredytów, pożyczek czy też wyemitowanych obligacji. Miasto po takim kataklizmie nie podniosłoby się z zapaści finansowej przez wiele lat. Taki scenariusz był całkiem realny. Gdyby się spełnił, to nasza wieloletnia ciężka praca, odważne decyzje inwestycyjne Rady Miasta, czyniące miasto nowoczesnym, zostałyby zmarnowane.
Tym samym transakcja zawarta z firmą Magellan SA uchroniła nas przed o wiele bardziej poważnymi skutkami spowodowanymi brakiem funduszy. Miasto Siedlce, mając negatywne opinie RIO, nie miało wówczas żadnych innych możliwości zdobycia środków finansowych, jak tylko tych ze sprzedaży nieruchomości, połączonej z dzierżawą i opcją odkupu.
W wyniku realizacji tej transakcji Miasto mogło zbudować nowy program emisji obligacji, który został pozytywnie zaopiniowany przez RIO oraz służby finansowe czterech banków. Dzięki temu Miasto pozyskało środki finansowe z tytułu emisji obligacji z Banku PKO BP SA na bardzo korzystnych warunkach (o 75 % niższe marże bankowe), które pozwoliły odkupić w sierpniu 2015 roku przedmiotowe nieruchomości i zakończyć transakcję z firmą Magellan S.A. Naprawiona została także sytuacja finansowa Miasta, która obecnie pozwala na normalne jego funkcjonowanie.
Prezydent Miasta Siedlce
Wojciech Kudelski
Siedlce, 30 września 2016 r.
Komentarze