Pojazd powstał w fabryce firmy Stadler w Siedlcach. Jest to jedno z zamówień realizowanych obecnie w polskim zakładzie szwajcarskiego producenta. W czerwcu 2010 roku holenderski przewoźnik Arriva Netherlands zamówił w sumie 38 pojazdów GTW (24 spalinowo-elektryczne i 14 elektrycznych) w firmie Stadler. Pociągi spalinowo-elektryczne będą eksploatowane w prowincji Gelderland, natomiast elektryczne zespoły trakcyjne zostaną przeznaczone do obsługi połączeń kolejowych w prowincjach Overijssel oraz Drenthe.
Arriva jest jednym z największych przewoźników pasażerskich w Europie. Autobusami i pociągami należącymi do tej spółki każdego roku podróżuje 1,5 miliarda pasażerów w 12 krajach, w tym również w Polsce, w województwie kujawsko-pomorskim. W sierpniu 2010 roku Arriva została przejęta przez Deutsche Bahn. Łącznie z zamówieniem realizowanym obecnie w Siedlcach, od 2005 roku przewoźnik zamówił w sumie 99 pojazdów GTW przeznaczonych do świadczenia usług pasażerskich w różnych częściach Holandii.
„Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć nasze przegubowe zespoły trakcyjne GTW wyposażone w ultranowoczesny, przyjazny środowisku zespół napędowy, dzięki czemu w kolejnej holenderskiej prowincji pojawią się nasze niskopodłogowe pojazdy najnowszej generacji. Ponownie firmie Stadler udało się zrealizować zamówienie w bardzo krótkim czasie. Było to możliwe dzięki ogromnemu zaangażowaniu oraz entuzjazmowi naszego zespołu, zarówno w Siedlcach, jak i w Szwajcarii, za co jesteśmy bardzo wdzięczni” – powiedział Peter Jenelten, wiceprezes zarządu ds. marketingu i sprzedaży w Grupie Stadler Rail.
Produkcja pociągów GTW przeznaczonych na rynek holenderski rozpoczęła się w siedleckim zakładzie w lipcu 2011 roku, a jej zakończenie planowane jest na marzec 2013 roku. Pojazdy te zostały zaprojektowane na bazie zespołów trakcyjnych GTW dostarczanych przewoźnikowi Arriva Netherlands od 2005 roku. Jednym z najistotniejszych elementów, który został udoskonalony w pojazdach spalinowo-elektrycznych, jest ultranowoczesny, przyjazny środowisku zespół napędowy. Przy jego produkcji wykorzystano silnik Deutz 16.0 V8 TCD, który spełnia wymagania normy emisji spalin Stage III B obowiązującej w Unii Europejskiej. Wszystkie pojazdy GTW produkowane dla Arriva Netherlands gwarantują pasażerom wysoki komfort podróżowania dzięki zastosowaniu w nich zawieszenia pneumatycznego, aranżacji miejsc siedzących w konfiguracji 2&2 oraz dużym odstępom pomiędzy siedzeniami. W klimatyzowanych pojazdach znajdą się też specjalne przestrzenie przeznaczone do pracy i odpoczynku. Pociągi wyposażono w dostęp do sieci WLAN, system liczenia pasażerów oraz oparty na technologii Ethernet system informacji pasażerskiej, w którym wykorzystano duże ekrany TFT. Dodatkowo w elektrycznych pojazdach GTW 2/8 znajdą się punkty obsługi pasażera. Pociągi produkowane dla Arriva Netherlands spełniają wymagania TSI PRM oraz norm antyzderzeniowych.
„Arriva jest jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Grupy Stadler Rail. Fakt, że pojazdy dla tego przewoźnika produkowane są w zakładzie Stadler Polska, najlepiej świadczy o jego profesjonalizmie i kompetencji załogi. Obecnie w Siedlcach produkujemy też pojazdy na rynek czeski, włoski oraz estoński. Mamy jednak nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli dostarczyć kolejne pociągi również polskim przewoźnikom” – powiedział Stanisław Skalski, dyrektor handlowy w Grupie Stadler Rail oraz członek zarządu Stadler Polska.
Do tej pory w zakładzie produkcyjnym Stadler Polska wyprodukowanych zostało łącznie 68 pojazdów, w tym 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT dla Polski, 10 spalinowych pojazdów GTW dla holenderskiego przewoźnika Arriva, 19 pociągów spalinowych GTW dla dwóch austriackich przewoźników – Graz-Köflacher Railway and Bus Operation GmbH (13 pojazdów) i Steiermärkische Landesbahn (6 pojazdów) – oraz 19 pociągów spalinowych dla Ferrovie Nord Milano z Włoch. Obecnie w Siedlcach produkowane są przegubowe zespoły trakcyjne GTW dla holenderskich przewoźników Arriva Netherlands i Connexxion oraz dla włoskiego Sistemi Territoriali, a także pociągi FLIRT o podwyższonym standardzie dla czeskiego LEO Express i szerokotorowe pojazdy FLIRT dla estońskiego Elektriraudtee.
Stadler Polska
Zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach powstał w 2007 roku na terenie wydzierżawionej od PKP hali montażowej po tym, jak w czerwcu 2006 roku Stadler Bussnang AG otrzymał pierwsze zlecenie z Polski na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska) wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez okres trzech lat. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany w Siedlcach. Oficjalne otwarcie zakładu miało miejsce 5 września 2007 roku. Obecnie w zakładzie produkowane są pojazdy FLIRT oraz GTW dla przewoźników z całej Europy, a w firmie Stadler Polska zatrudnienie znajduje ponad 500 wykwalifikowanych pracowników. Do tej pory w siedleckim zakładzie wyprodukowanych zostało 68 pociągów.
O Grupie Stadler Rail
W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein, Bussnang, Winterthur i Biel), w Niemczech (Berlin-Pankow, Berlin-Hohenschönhausen, Berlin-Reinickendorf i Velten), w Polsce (Siedlce), na Węgrzech (Budapeszt, Pusztaszabolcs i Szolnok), w Czechach (Praga), we Włoszech (Merano), w Algierii (Algier) oraz Stanach Zjednoczonych. Grupa zatrudnia łącznie około 4 500 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są pojazdy przegubowe GTW (553 sprzedane pociągi), pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 (497 sprzedanych pociągów), pojazdy typu FLIRT (750 sprzedanych pociągów) oraz dwupoziomowe pociągi szybkiej kolei miejskiej KISS (133 sprzedane pociągi). Natomiast w segmencie tramwajów są to pojazdy typu Variobahn (290 sprzedanych pojazdów) i skład o nazwie Tango (101 sprzedanych pojazdów). Firma Stadler wytwarza także wagony pasażerskie i lokomotywy manewrowe. Jest również wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.
Stadler przekazał pierwszy pociąg GTW
W dniu 10 maja 2012 roku, Grupa Stadler Rail, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, przekazała w Szwajcarii przewoźnikowi Arriva Netherlands pierwszy przegubowy spalinowo-elektryczny zespół trakcyjny GTW dla prowincji Gelderland.
- 14.05.2012 09:17 (aktualizacja 30.09.2023 12:39)
Komentarze