Zmiany wokół dworca PKP
Zaniedbane otoczenie siedleckiego dworca kolejowego powinno zmienić się w najbliższych latach. Na konferencji prasowej, 2 października władze miasta zaprezentowały wstępną koncepcję zagospodarowania tych terenów.
- Zeszłoroczne Forum Inwestorów zaowocowało sporym zainteresowaniem inwestorów terenami przyległymi do siedleckiego dworca PKP, zwłaszcza po jego południowej stronie – powiedział prezydent Siedlec Wojciech Kudelski. – Zleciliśmy opracowanie koncepcji siedleckim architektom Państwu Bożenie i Henrykowi Kosieradzkim, którzy zaprezentowali bardzo interesującą wizję, która spełnia oczekiwania władz samorządowych, jak i chyba potencjalnych inwestorów. To opracowanie przekazaliśmy kilkunastu firmom, a trzy z nich wydają się wielce zainteresowane. Najpierw jednak musimy doprowadzić tam drogi – III etap obwodnicy i tunel łączący ul. Kilińskiego i Składową.
Teren, który obejmuje koncepcja to 4,5 ha gruntów, po obu stronach torów kolejowych, które w zdecydowanej większości należą do Miasta Siedlce. Pozyskano je od PKP za zaległości podatkowe, a część zakupiono. Rozebrane zostały już dwie istniejące wcześniej hale kolejowe. Miejska własność obejmuje także teren, aż po połowę tzw. hali wachlarzowej. Jej druga część nadal jest własnością PKP PLK.
- Zlecając opracowanie koncepcji postawiliśmy architektom określone warunki – powiedział wiceprezydent Jarosław Głowacki. – Powinien znaleźć się tam duży parking, dworzec autobusowy, przystanki komunikacji miejskiej oraz część, w której byłyby usługi i handel. W prezentowanej koncepcji wszystkie te elementy zostały uwzględnione.
Władze miasta chcą zrealizować to przedsięwzięcie w partnerstwie publiczno-prywatnym. Na razie na przedstawione koncepcje odpowiedziały trzy firmy z Poznania i Krakowa oraz z Siedlec. - Nie jest oczywiście powiedziane, że pod koniec tej dekady okolice siedleckiej stacji kolejowej będą wyglądały dokładnie tak – mówi prezydent Wojciech Kudelski. - Jest to jednak interesujący materiał dla mieszkańców Siedlec oraz dobry punkt wyjścia do dalszych rozmów z przyszłymi inwestorami.
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem jest modernizacja i przebudowa starej lokomotywowni (tzw. hali wachlarzowej). Architekci zaproponowali tu zlokalizowanie centrum wystawienniczego z antresolą (o powierzchni ok.10 400 m2), pasaż z kawiarniami (ok. 2 250, m2), mieszkania w postaci loftów, alternatywnie hotel (5 400 m2) oraz hall wejściowy (350 m2). Koncepcja zakłada powstanie placu ekspozycyjnego, gdzie znalazłyby się pawilon gastronomiczny, galeria sztuki, „wieżowiec” z biurami (ok.1 450,0 m2) oraz pawilon ekspozycyjny, dawna obrotnica (345,0 m2). Po północnej stronie torów (w pobliżu wiaduktu garwolińskiego) architekci zaproponowali także drugi miniwieżowiec o pow. użytkowej ok.1 760 m2. Na całym terenie zaprojektowano 1090 miejsc parkingowych, z czego 792 miejsca w garażach wielopoziomowych
- Tereny wokół dworca, proponowane pod inwestycję są możliwe do zrealizowania przez pojedynczych inwestorów jak i przez konsorcja gospodarcze – powiedział architekt Henryk Kosieradzki z Pracowni K2, która przygotowała koncepcję. - Lokalizacja tej inwestycji to doskonały teren miejski – naprzeciw i obok istniejącego dworca kolejowego - liczący ok.4,5 ha powierzchni i ściśle związany urbanistycznie z centrum miasta. Dzięki inwestycji będzie można zintegrować wszystkie możliwe rodzaje komunikacji - drogową i kolejową. Do projektowanego centrum przesiadkowego będzie możliwy dojazd z całego miasta, a po wybudowaniu trzeciego etapu miejskiej obwodnicy również z północnych terenów. Wszystkie powiązania komunikacyjne , takie jak komunikacja publiczna, kolejowa, samochodowa oraz ruch pieszy i rowerowy zbiegną się w tym miejscu zapewniając pasażerom swobodne i wygodne przemieszczanie.
Komentarze