Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przewidują pomoc w przypadku pojawienia się ryzyka niewypłacalności przedsiębiorstwa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia w takich sytuacjach odroczenie terminu płatności lub rozłożenie spłaty zadłużenia na raty. Odkładanie sprawy na później powoduje tylko, że z miesiąca na miesiąc coraz trudniej podnieść się spod ciężaru odsetek - a przecież wystarczy tylko złożyć wniosek, by licznik z odsetkami zatrzymał się w miejscu.
Klienci, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek, mogą liczyć na wsparcie doradców do spraw ulg i umorzeń w ZUS. Doradca zapozna się z informacjami przedstawionymi przez klienta i w oparciu o nie przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań. Dzięki temu będą one dostosowane do jego sytuacji oraz możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Odroczenie na chwilowe problemy
Gdy wystąpiły trudności w bieżącym opłacaniu składek pomocne może być odroczenie terminu płatności, czyli mówiąc prościej - możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie przedsiębiorca musi wystąpić jednak najpóźniej przed upływem pierwotnego terminu. Co istotne, odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek i cierpliwie czeka, aż ta „stanie na nogi". Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna.
Gdy dług już urósł
Układ ratalny to rozwiązanie dla firm, które mają już zaległości w ZUS. Wówczas Zakład zamraża naliczone odsetki. To ważne, bo dzięki temu ich kwota już się nie powiększa. O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków, jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie swojej sytuacji. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, to przedsiębiorca ma nawet możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Jest ono potrzebne m.in. w postępowaniach przetargowych. Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności i zawiesza dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek. W ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną.
Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE, pisemnie, a nawet ustnie - do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.
Więcej informacji na temat ulg i umorzeń można uzyskać u doradców w placówkach ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Komentarze