Polacy przywykli już do elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). Od 1 grudnia jest to jedyna forma zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy. Należy jednak pamiętać, że nie zmieniła się część przepisów dot. zasad wypłacania zasiłków. Chodzi o przypadki, gdy płatnikiem świadczenia będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a nie pracodawca. Wtedy potrzebny jest jeszcze wniosek o wypłatę zasiłku. Zapomniało o tym wielu zaniepokojonych klientów, którzy zgłosili się ostatnio w lokalnych placówkach ZUS.
Kto składa wniosek o wypłatę zasiłku?
- Pracodawca.
Dodatkowy formularz należy złożyć w mniejszych firmach (tj. zgłaszających do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych). Gdy do przedsiębiorcy prowadzącego taką firmę wpłynie elektroniczne zwolnienie lekarskie pracownika, to powinien przekazać do ZUS wystawione przez siebie zaświadczenie płatnika składek Z-3, które ZUS traktuje jako wniosek o zasiłek dla pracownika. Analogicznie będzie w przypadku zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W ich przypadku pracodawca przekazuje jednak dokument Z-3A.
- Osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Przedsiębiorca, który jest zgłoszony do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego oraz otrzymał zwolnienie lekarskie, powinien złożyć wniosek o wypłatę swojego zasiłku. Jest tak niezależnie od wielkości firmy. Można wykorzystać druk zaświadczenia płatnika składek Z-3b lub wniosek o zasiłek chorobowy ZAS-53.
- Osoba po ustaniu zatrudnienia.
Wniosek o wypłatę zasiłku powinien złożyć również były pracownik, który pobiera zasiłek po ustaniu zatrudnienia. Wniosek może mieć dowolną formę. Można np. użyć druku ZAS-53 lub wydruku elektronicznego zwolnienia lekarskiego.
Komentarze