Do tej pory formalności, które związane były z założeniem firmy, załatwiało się zarówno w urzędzie miasta lub gminy, jak i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wraz ze złożeniem w urzędzie wniosku o wpis do CEIDG-1 powstawała firma, ale przedsiębiorca musiał także w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, aby zgłosić się do ubezpieczeń. 20 maja wchodzą jednak w życie nowe przepisy, dzięki którym wizyta w ZUS nie będzie już konieczna. Od tego dnia razem z wnioskiem o wpis CEIDG-1 możesz złożyć w urzędzie także dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń. Są to ZUS ZUA (żeby zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego), ZUS ZZA (żeby zgłosić się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego), ZUS ZCNA (żeby zgłosić członków swojej rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich z niego wyrejestrować), ZUS ZIUA (żeby zgłosić zmianę swoich danych identyfikacyjnych jako osoby ubezpieczonej np. nazwisko) oraz ZUS ZWUA (żeby wyrejestrować się z ubezpieczeń). Pamiętaj jednak, że jeżeli nie dołączysz tych dokumentów do wniosku CEIDG-1, to musisz przekazać je do ZUS samodzielnie. Masz na to 7 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności, powstania zmiany w Twoich danych lub zaprzestania działalności gospodarczej. Oddzielnie w ZUS, tj. poza „jednym okienkiem”, wciąż zgłaszasz zmiany, które dotyczą tytułu do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania. W ZUS zgłaszasz także do ubezpieczeń pracowników oraz innych ubezpieczonych (np. osoby współpracujące, zleceniobiorców).
Nadal możliwe jest wypełnienie formalności przez Internet. Taka opcja dostępna jest dla osób, które mają płatny podpis elektroniczny albo darmowy profil zaufany ePUAP.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1893).
Komentarze