Dyptyk "Różnica i Powtórzenie", złożony z radykalnie różniących się od siebie spektakli, jest pełnometrażowym debiutem Kuźmińskiego. Inspirację stanowiła "Różnica i Powtórzenie" - książka uznawana za magnum opus Gillesa Deleuze'a.
"Różnica" to intymny wgląd w wewnętrzny świat człowieka, który poszukuje siebie i odpowiedzi na pytanie co jest zmienne - ja czy rzeczywistość wokół mnie? "Tożsamość nie rozpoczyna się i nie kończy" komentuje głos cytujący Deleuze'a, w trakcie gdy Kuźmiński próbuje zdefiniować własny styl ruchu i choreografii. Ten autobiograficzny monodram zachwyca plastyką scenografii i pięknem oświetlenia, zaprojektowanym przez artstę Michała Mackiewicza.
"Powtórzenie" to opowieść o przenikaniu się tożsamości i zakwestionowaniu istoty powtarzalności rzeczy. Podobnie jak w "Personie" Bergmana, tu również zacierają się podobieństwa i różnice między dwoma kobietami. Skomplikowany zapis choreograficzny wymaga od tancerzy nieludzkiej wręcz koncentracji, co zmusza do pytania, czy powtórzenie jest w ogóle możliwe. W Powtórzeniu widz odnajdzie odniesienia do historii tańca i kluczowych metod choreograficznych. Przez pryzmat twórczości innych, Kuźmiński analizuje własny styl ruchu i choreografii. "Myślenie jest grą różnicy i powtórzenia" twierdzi Deleuze.
choreografia: Maciej Kuźmiński
taniec: Daniela Komędera, Dominika Wiak, Maciej Kuźmiński
dramaturgia i teksty: Adam Hypki de Velez z wykorzystaniem fragmentów 'Różnicy i Powtórzenia' Gillesa Deleuze'a
Rezerwacje i bilety dostępne w Punkcie Informacji Kulturalnej CKiS, tel. 25 794 31 89. Zapraszamy!
Komentarze